تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/05/02 - 13:22
کد خبر: 476957

اشک صهیونیست‌ها درآمد/ تظاهرات بی‌سابقه در اسرائیل

اشک صهیونیست‌ها درآمد/ تظاهرات بی‌سابقه در اسرائیل

طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی باعث شده تا جامعه صهیونیستی در یک بحران کم سابقه گرفتار شود. این بحران ریشه در عوامل و شاخصه‌های داخلی جامعه صهیونیستی دارد و نشان‌دهنده آن است که رژیم صهیونیستی حتی بدون جنگ و عوامل خارجی از درون دچار بحران است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  به نقل از کیهان، همزمان با تظاهرات نیم میلیونی صهیونیست‌ها در شامگاه شنبه، یک عضو کنست رژیم صهیونیستی نیز با‌گریه گفت: «این حکومت آنارشیست‌هاست و از زمان ویران شدن معبد چنین تخریبی وجود نداشته است.»

نفس‌های تل‌آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به تصویب لایحه جنجالی نتانیاهو در کنست به شمارش افتاده است. از یک هفته گذشته تا کنون تل‌آویو آرام و قرار ندارد و معترضان شب و روز نمی‌شناسند. معترضان خیابان‌های اطراف کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) را با برپایی هزاران چادر قرق کرده‌اند و تقریبا هیچ جای خالی در اطراف ساختمان کنست دیده نمی‌شود. از سوی دیگر کاروان چند صد هزار نفری معترضان که از روز جمعه از بیت المقدس به سوی تل‌آویو به راه افتادند، همچنان مانند سیل در حال ورود به خیابان‌های مرکزی تل‌آویو هستند.

این هفته بیست و نهمین هفته اعتراضات سراسری در مناطق‌اشغالی علیه نتانیاهو به شمار می‌رود و آن گونه که تایمز اسرائیل گزارش داده است، جمعیت معترضان در شامگاه شنبه به بیش از نیم میلیون نفر رسید. این جمعیت از معترضان از نظر تعداد در تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه به شمار می‌رود. جمعیت نیم میلیونی معترضان به معنای آن است که در عمل حدود 10 درصد از جمعیت کمتر از 7 میلیونی صهیونیست‌های ساکن در فلسطین‌اشغالی شامگاه شنبه برای «نه» گفتن به نتانیاهو در خیابان‌ها آمده‌اند. (جمعیت فلسطین‌اشغالی با محاسبه فلسطینی‌های ساکن در مناطق‌اشغالی 1948 بیش از 9 میلیون نفر است.) جمعیت نیم میلیونی معترضان قرار است تا روز دوشنبه که همزمان با رای‌گیری دور سوم لایحه مورد نظر نتانیاهو در کنست است، در خیابان‌ها باقی بمانند. کنست رژیم صهیونیستی تا کنون در دو نوبت رای‌گیری به طرح نتانیاهو پاسخ مثبت داده و رای‌گیری روز دوشنبه سومین و آخرین دور از رای‌گیری بر سر طرح تغییر قوانین قضایی است و اگر این طرح روز دوشنبه رای بیاورد، نتانیاهو به سمت تغییر قوانین قضایی حرکت خواهد کرد.

همچنین روز یک‌شنبه با نزدیک شدن به زمان رای‌گیری نهایی بر سر طرح جنجالی نتانیاهو، یک عضو کنست رژیم صهیونیستی در حین سخنرانی خود با‌گریه رو‌به‌روی دوربین‌ها و در صحن علنی گفت: «مردم ما آسیب دیده و زخمی هستند. آنها به آرامش نیاز دارد. اگر این را نمی‌فهمید لیاقت این ملت را ندارید. این حکومت آنارشیست‌هاست. شما جامعه را خرد کردید، من نمی‌توانم آن را باور کنم، از زمان ویران شدن معبد چنین تخریبی وجود نداشته است.»

نیم میلیون نفر در کف خیایان به دنبال چه هستند؟

آنچه باعث شده تا بیش از نیم میلیون نفر از معترضان در کف خیابان بمانند و ساختمان کنست را محاصره کنند، نگرانی آنها از پایان رژیم اسرائیل بدلیل اقدامات نتانیاهو است. نتانیاهو طرحی برای تغییر قوانین قضایی، حذف نظارت دیوان عالی و دستکاری روند انتخاب قضات دادگاه‌ها دارد. اگر نتانیاهو طرح خود را اجرایی کند، در عمل ساختار رژیم صهیونیستی یک ساختار فردی و شخص‌محور خواهد شد که در آن نتانیاهو به عنوان نخست وزیر هرکاری را بدون نظارت مقامات قضایی انجام خواهد داد. این تغییرات تیر پایانی به قلب رژیم صهیونیستی خواهد بود و این رژیم را از ظاهر به اصطلاح دموکراتیک به یک رژیم کاملا دیکتاتوری تبدیل خواهد کرد.

بحران خودساخته

طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی باعث شده تا جامعه صهیونیستی در یک بحران کم‌سابقه گرفتار شود. این بحران ریشه در عوامل و شاخصه‌های داخلی جامعه صهیونیستی دارد و نشان‌دهنده آن است که رژیم صهیونیستی حتی بدون جنگ و عوامل خارجی از درون دچار بحران است. اختلاف داخلی میان گروه‌های صهیونیستی از یک طرف باعث بن بست‌های چند ساله در تشکیل دولت طی سال‌های گذشته شد و این بن بست از سال 2019 تا 2022 بارها منجر به تشکیل کابینه‌های کوتاه مدت و چند ماهه در تل‌آویو شد، اما این کابینه‌ها در عرض چند ماه دچار فروپاشی می‌‍شدند. اکنون که نتانیاهو باردیگر قدرت را از طریق ائتلاف با تندروها در دست گرفته، تلاش دارد تا از رقبای خود انتقام بگیرد و با تغییر قوانین قضایی و مختومه کردن پرونده‌های فساد و دریافت رشوه، موقعیت خود در قدرت را مستحکم کند. با این حال گروه‌های مخالف مصمم هستند که در برابر زیاده‌خواهی نتانیاهو مقاومت کنند و از همین رو نیز حدود 7 ماه است که رژیم صهیونیستی در یک بحران خودساخته داخلی کشیده شده است. بحرانی که چشم‌اندازی هم برای پایان آن دیده نمی‌شود.

اضمحلال قدرت ارتش

بحران تاریخی که رژیم صهیونیستی را به‌دلیل اختلافات داخلی گرفتار کرده، باعث تضعیف نظامی این رژیم نیز شده است. این بحران، رژیم صهیونیستی را به سمت واقعیتی مبهم سوق داده که در عمل بازدارندگی ارتش این رژیم را نیز با خطر رو‌به‌رو کرده است. یکی از‌اندیشکده‌های امنیتی مهم صهیونیستی روز یک‌شنبه با هشدار به این‌که در حال حاضر تل‌آویو با «شدیدترین» بحران تاریخی خود مواجه است، از بنیامین نتانیاهو خواست تا «توقف فوری و کامل» طرح تغییرات قضایی خود را قبل از این‌که منجر به «فروپاشی کامل ارتش» شود، اعلام کند.  موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو اعلام کرده که ارتش این رژیم با خطر فروپاشی مواجه است. طی چند روز گذشته، بیش از 10 هزار نیروی ذخیره ارتش رژیم اسرائیل از جمله بیش از هزار پرسنل نیروی هوایی هشدار داده‌اند که خدمات نظامی خود را به دلیل اصرار نتانیاهو برای تصویب طرح بازنگری قوانین قضایی متوقف خواهند کرد. اگر این گروه‌ها که شامل هزاران خلبان و افسر ارتش است، به تهدیدات خود عمل کنند، نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی دیگر در وضعیت آمادگی عملیاتی برای جنگ نخواهد بود. 235 خلبان جنگنده، 98 خلبان هواپیماهای ترابری، 89 خلبان هلیکوپتر، 91 خلبان در دانشکده پرواز و 165 کماندوی زبده نیروی هوایی در میان کسانی هستند که نسبت به کناره‌گیری از فعالیت در ارتش در صورت اجرای طرح نتانیاهو هشدار داده‌اند.

بحران چندبعدی

طرح جنجالی نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی فقط به ارتش آسیب نزده است، بلکه این طرح باعث فرسایش قدرت بازدارندگی منطقه‌ای تل‌آویو؛ تضعیف روابط ویژه صهیونیست‌ها با آمریکا؛ تضعیف اقتصاد و به ویژه صنایع فناوری پیشرفته؛ تعمیق شکاف‌های اجتماعی و کاهش تاب‌آوری اجتماعی شده است. طرح نتانیاهو با افزایش خشم شهروندان ساکن در مناطق‌اشغالی باعث شده تا یک جو سنگین پرخشم و به شدت آشفته در جامعه صهیونیستی حاکم شود و در عمل هیچ‌کس در تل‌آویو از شرایط فعلی راضی نیست. چه موافقان و مخالفان نتانیاهو معتقدند که زندگی روزمره در این شهر مختل شده و این وضعیت البته باعث فرار میلیاردها شیکل سرمایه از بانک‌ها شده است. از سوی دیگر شخص نتانیاهو نیز از نظر توان جسمی و سلامتی با بحران رو‌به‌روست و ضعف جسمانی او طی یک هفته گذشته باعث بستری شدنش در بیمارستان طی دو روز شد. نتانیاهو همچنین در بامداد یک‌شنبه در بیمارستان نظامی تل‌آویو با انجام جراحی ناگزیر شد تا یک دستگاه تقویت کننده در قلب خود کار گذارد و این عمل جراحی همچنین باعث لغو سفر خارجی نتانیاهو به ترکیه شد. شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه تائید کرد که سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه که قرار بود ۲۸ جولای(جمعه ۶ مردادماه ۱۴۰۲) انجام شود، به علت وخامت وضعیت جسمی و بستری شدن وی لغو شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش +جزِئیات
زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند
بارش‌های باورنکردنی باران در یک استان غربی
شیعه جعفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز تولید مشروبات الکلی در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top